300 m³ betong til Vintertun
Tirsdag 15.mai startet betongbilene tidlig fra Ølensvåg. 300 m³ fordelt på 35 betongbiler skulle til Vintertun hvor Mesta bygger ny Europaveg. En større bro skulle på plass.
Publisert: 16.05.2007
Vintertun bar sitt navn med rette. Selv om det var midten av mai så startet dagen med hvit snø på bakkene. Utover dagen varierte det mellom snø, regn og sol. Men dette stanset ikke entreprenør- firmaet Mesta og Ølen Betong sin streben etter å gjøre de vestlandske europavegene bedre her på kommunegrensen mellom Odda og Etne. Forskalingen var på plass. En betongpumpe i de grønne fargene til Ølen Betong plasserte seg strategisk ved siden av og hevet bommen høyt opp i luften, over forskalingen. Så kom de, en etter en. Hvert kvarter kom en ny betongbil med 9 m³ betong. Forrige bil kjørte ut, mens en ny rygget inn til pumpebilen. Operatøren spasserte rundt oppe på armeringsjernene sammen med Mesta sin vante og dyktige betongstab. På magen hadde han fjernkontrollen som flyttet pumpebommen etter hvert som Mesta sine folk la ut betong på det store dekket. Det var tett mellom armeringsjernene, men det skal være styrke i en slik konstruksjon som skal tåle vogntog på 50 tonn oppå seg. Kanskje møtes også to på broa. Da er vekten 100 tonn. Ved siden av den store konstruksjonen, under en stor paraply, var vegvesenets laboratorium. Her ble det jevnlig tatt prøver av betongen som kom, for å sikre kvaliteten. Gjennom mange år har Ølen Betong AS opparbeidet kompetanse. Kompetansen sitter hos medarbeiderne. De er dyktige og vet hvilke krav som stilles til betongen. De står på og sikrer at entreprenørene får det beste produktet til sitt bruksformål. Det er krevende. Men sjåfører, pumpeoperatører og blandere vet hva de skal gjøre.