Elementer fra Sveio inn i Strindheimtunnelen
6 000 elementer leveres med båt fra Ølen Betong i Sveio og monteres i den 2,5 km lang tunnellen fra Nyhavna til Strindheim i Trondheim. Se her film fra prosjektet.
Publisert: 02.04.2012
Det er SKANSKA som står for bygging av tunnelen og montasje av betongelementene i både vegger og tak. Dette danner et selvbærende hvelv inne i tunnelen, på hele 87.000 m².
Se her en film fra tunnelarbeidet våren 2012.
- Elementene leder vannlekkasjer bort fra tunneltaket og ned i dreneringssystemet langs tunnelent, kan avdelingsleder for elementfabrikken, Geir Arild Søndenå, fortelle. - Fordelen med elementene er at de har slette og lyse overflater som er miljøvennlige og lette å holde rene. Dette reduserer vedlikeholdskostnadene. De armerte betongelementene har stor styrke, og tåler påkjørsel. Selvsagt er dette et ubrennbart materiale som også vil redusere spredningen av en evt. brann inne i tunnelen. Styrken i materialet gir lang levetid på hvelvet, noe som er god økonomi.
Prosjektet inneholder også flere store rundkjøringer inne i fjellet. Også her benyttes betong som byggemateriale og sikring.
Hvert enkelt av de 2000 veggelementene og 4000 takelementene er nummerert etter hvor de skal monteres i tunnelen. - Det er jo litt av et puslespill, men det er trygt og godt, forteller Sigvart Bolli, prosjektleder hos Skanska til Adresseavisa. - Hvelvet er selvbærende, men i tillegg benyttes fjellbolter for sikring, sier han.
Tunnelgjennomslag vil finne sted i september 2012, men det ferdige veiprosjektet vil ikke åpne før i 2014.
Se her en film fra tunnelarbeidet våren 2012