Elementleveransene i gang til Follo tunnelen
Brannen i Follo tunnelen utviklet store røyk- og varmemengder. Innvendig beskyttelse med betongelementer begrenset skadene til tunnelåpningen der vogntoget stod i flammer. Ølen Betong fikk oppdraget med å levere nye betongelementer til utskifting i området der brannen var, og første lass var alt på plass torsdag 14. mai.
Publisert: 15.05.2009
Betongelementer underveis
Statens vegvesen tok torsdag imot betongelementene som skal erstatte de gamle som ble skadet av varmen i dødsulykken. Arbeidet med å gjøre tunnelen klar for bruk igjen er i gang, men veivesenet tror ikke det blir før om rundt en måned.
Betongelementer brenner ikke, slik som matter av PE-skum er kjent for. Derfor velger Statens Vegvesen betongelementer til stadig flere nye tunneler. Ølen Betong har til nå levert 1 million m² brannsikre betongelementer til 80 tunneler i Norge.
Nye brannsikre elementløsninger
I de senere år har Ølen Betong gjort et betydelig forsknings- og utviklingsarbeid på denne typen beskyttelse, i samarbeid med Vegdirektoratet, Sintef og flere større leverandører av råstoff. Resultatet er nye elementer og betongresepter som i enda større grad tåler høye temperaturer. I tillegg har slike elementer en hard og glatt overflate som reduserer omfanget av skadene dersom et kjøretøy kolliderer eller kommer borti veggen.
Vi kan ikke hindre at ulykker skjer, men vi bidrar til å begrense skadene og senke risikoen. Det er utgangspunktet for Europas største fabrikk for sikkerhet i samferdselstunneler. Den ligger strategisk godt til i Mølstrevåg med egen havn. Dette er ideelt både for å få inn råstoff og å levere langs hele Norskekysten med skip. Spesialbygde vogntog sikrer deretter en effektiv logistikk frem til montasjestedet langt inne i fjellet.
Sikkerhet levert (Bilde Statens Vegvesen)