Fullt trykk på produksjonen etter ferien
Ølen Betong har fått en rekke leveringsavtaler de siste månedene som medfører en travel periode i fabrikken utover høsten. Leveransene går til anlegg i hele Sør-Norge. Mens de store leveransene av kabelkanaler til Lysaker Stasjon er avsluttet går bilene jevnlig til jernbaneutbygginger i Stavanger-Sandnes området.
Publisert: 13.08.2009
Kabelkanaler i lange baner.Etter omfattende utbyggingsarbeider ved Lysaker stasjon og på Drammens- banen, som startet så tidlig som i januar 2006, er trafikken igang igjen 3.august. For den siste ferdiggjøringen var Spikkestadbanen stengt siste halvdel av juli 2009, og de reisende måtte ta til takke med buss.
I utbyggingsperioden er det lagt ned et betydelig antall betongkanaler langs skinnegangen for å kunne trekke alle elektriske kabler på en effektiv måte. Kanalene har lokk som gjør at senere tilkomst er enkel, både ved nye installasjoner og vedlikehold. Kabelkanalene er produsert hos Ølen Betong i Ølensvåg og fraktet med biler over fjellet til Østlandet.
Utbyggingen av Lysakerer den del av "Prosjekt Oslo" som med en budsjettramme på drøye én milliard kroner skal gi en kraftig forbedring av pålitelighet og punktlighet. Del to, som nå er ferdig, består i en ny stasjon med fire spor til platformen og en ny kollektivterminal. Dette skal lette overgangen til og fra taxi og buss, men samtidig være et bidrag til et bedre togtilbud når hele prosjektet er ferdig i 2011.
- Da blir det plass til dobbelt så mange avganger, samtidig som det blir kortere reisetid og bedre punktlighet, sier Ragnhild Aagesen, informasjonsrådgiver i Jernbaneverket til Røyken og Hurum avis.
Utvidelsen av Lysaker stasjon
Peabs hovedentreprise har omfattet alle grunnarbeider ved utvidelsen av stasjonsområdet ved Lysaker stasjon fra to til fire spor, samt to nye plattformer. Dette har inkludert ny bru over Lysakerelva parallelt med den gamle steinhvelvbrua fra 1913, utvidelse av Lysakerlokket over E18, samt ombygging av bussterminalen og andre tilstøtende arealer.
Dobbeltspor Lysaker og Sandvika
For øvrig pågår bygging av dobbeltspor mellom Lysaker og Sandvika. Her har Ølen Betong levert et stort antall kummer mm til entreprenørfirmat Skanska, som har hovedentreprisen.