Stål kolloss får betong som ballast i Ølensvåg.
En stor firkantet kolloss ankom Ølensvåg 28. juli. Den har fortøyd ved skipsverftet Westcon i Ølensvåg etter å ha funnet veien hit med speisalskip helt fra Malaysia. I løpet av noen få uker skal Ølen Betong produsere og pumpe 30.000 tonn spesialbetong inn i denne tanken før den skal ut i Nordsjøen og plasseres på 90 meters dyp.
Publisert: 29.07.2008
Ved et verft på andre siden av jorden har 800 mann holdt på med å sveise sammen en stålkonstruksjon med dimensjonene 66 x 54 x 20 m på oppdrag for selskapet Single Buoy Moorings. Nå er denne fraktet til Norge på samme type skip som førte underdelen av Ekofisk veggen til byggestedet i Norge. Ferdiggjøringen skjer i løpet av to-tre hektiske uker ved West Contractor sitt verft i Ølensvåg. Tanken som bærer navnet: YME MOPUstor skal være lagringstank for olje p å havets bunn.
-Alt er klart og vi regner med å starte opp produksjonen allerede onsdag eller torsdag denne uken, sier avd.leder Svein Atle Berge, som var ute i båt for å fotografere den uvanlige skipslasten på veg inn Ølsfjorden klokka 19 mandag kveld. Jobben i gangEtter ankomst til Ølensvåg gikk det med flere dager til klargjøring ved verftet før støpingen kunne ta til. Men kl 24.00, natt til mandag 4. august kunne pumpene starte med å mate betongen gjennom rørgatene og frem til støpestedene. Det fylles betong to steder, diagonalt, for å sikre stabiliteten. Bildet viser ledelsen ved Ølen Betong på inspeksjon inne i tanken: Arne Haldorsen, Svein Atle Berge og Atle Berge, sammen med to av operatørene på betongutleggeren (+fotograf: Steinar Skartland). 30.000 tonn spesialbetong i Ølensvåg. Noen uker forsinket ble den, i påvente av rette værforhold til Nordsjøreisen fra Rotterdam til Ølensvåg. Mens fellesferien ennå er i full gang utfører Ølen Betong denne svært uvanlige jobben, i en tank som er bygget på andre siden av jorden. Spesialbetong med høy egenvekt nede i tanken, mens det i toppen skal brukes betong med ekstra lav egenvekt. Bedriftens nye og supermobile blandeverk er satt opp på Westcon sitt område. Tilslag er kommet inn for lengst, og medarbeiderne er klare for jobben. Nå skal det lages 26.000 tonn med ballastbetong av jernmalm og 3.000 tonn lettbetong. Mens malmbetongen vil bli pumpet direkte fra blandeverket som står på kaikanten, skal lettbetongen lages på hovedblandeverket og kjøres ned til verftet i 200 billass. Hele jobben skal være unnagjort på to uker. Les mer on prosjektet HER. YME MOPSUStor / Talisman / Norway. --