Stor kontrakt med spesial offshore betong
I løpet av noen hektiske sommeruker skal Ølen Betong i samarbeid med Westcon, ferdigstille en unik offshore konstruksjoner. Store mengder med spesialbetong pumpes inn som ballast i det som skal bli en lagringstank for olje på havets bunn. Dette føyer seg inn i rekken av spennende prosjekter i bedriftens historie, der første fase i prosjektet er under bygging i Malaysia.
Publisert: 19.12.2007
Ved et verft på andre siden av jorden har 800 mann holdt på med å sveise sammen en stålkonstruksjon med dimensjonene 66 x 54 x 20 m på oppdrag for selskapet Single Buoy Moorings. Denne skal deretter fraktes til Norge på samme type skip som fraktet underdelen av Ekofisk veggen til byggestedet i Norge. Ferdiggjøringen skal skje ved West Contractor sitt verft i Ølensvåg. Betong med egenvekt 3,4 tonn pr m³For å oppnå optimal tyngde og stabilitet skal nedre delen av denne kolossen av en stål konstruksjon fylles med 8-9000 m³ tung spesialbetong. Egenvekten på over 3,4 tonn pr m³ oppnås ved at det benyttes et spesielt malmholdig tilslag fra Kiruna i Sverige. Tilslutt skal det støpes et toppdekke på tanken med 1800 m³ lettbetong. En stor utfordring vil bli å pumpe betongen som veier 50% mer enn vanlig betong, gjennom rør og slanger og inn i tanken som bærer navnet: YME MOPSUstor. Eget betongblandeverk og to pumper
Ølen Betong kommer til å rigge opp en av sine mobile fabrikker for ferdigbetong, inne på skipsverftet Westcon i Ølensvåg. Blandeverket vil fylle betongen over i betongbil som så igjen skal videreføre spesialbetongen til pumpene. Totalt 10.000 m³ er ikke så mye, men når en tar i betraktning at dette skal gjøres i løpet av noen få uker, samt at betongen har en vekt på 29-30.000 tonn, så blir dette likevel et svært krevende prosjekt. Et forsknings- og utviklingsprosjekt er i gangsatt for å utvikle de spesielle betongsammen- setningene som skal til for å sikre at arbeidet med betongen skal gå knirkefritt. Lang og omfattende on- og offshore erfaring.
Dette er ikke bedriftens første prosjekt for oljeindustrien. Det hele startet i 1982 med etablering av betongblandeverk ved Kårstø og leveranser til Statoil sin utbygging av Kårstø Gass terminal. Gjennom 25 år har bedriften levert hele 400.000 m³ betong til stadig nye utvidelser ved terminalen. Senere fulgte Bølgekraftverk i Øygarden, Mongstad olje/gass terminal, Troll oljeflyter (plattform), Ekofiskveggen og i årene 2002-2006: Snøhvitutbyggingen. Med denne var steget tatt inn i Arktis. Omfattende FoU prosjekt ble gjennomført for å utvikle kompetanse og utstyr til å takle de krevende klimatiske forholdene nord for Polarsirkelen. Foretsatt har bedriften blandeverk i Hammerfest, men nye mål er satt: Murmansk og gass fra Barentshavet.
Høsten 2007 ble selskapet 'OOO Ølen Betong' etablert i Russland. En stort tomt ble kjøpt inn, strategisk plassert utenfor Murmansk. Bedriftens største mobile blandeverk, Conmix ble fraktet på skip til denne storbyen på Kolahalvøya. Her bygges det opp, både for å levere til den lokale byggeaktiviteten, men også m.t.p. den kommende utbyggingen av gassfeltet Shtokman langt nord i Barentshavet. Conmix-verket har en teoretisk kapasitet på 120-130 m³ pr. time, og er bygget og utrustet for produksjon i arktisk klima. Et 1 MW Turbomatic Varmeanlegg sørger for å at tilslag og vann leveres oppvarmet når det er behov for dette. En søken etter utfordringer
Det begynte i det små ved en fjord på Vestlandet. Gjennom en periode på mer enn 30 år har bedriften vokst til å bli et stort konsern med årsomsetning på 500 millioner og etableringer 12 steder. Bedriftens eier og ledelse har gjennom hele denne perioden hatt øynene vendt mot de store utbyggingene og de krevende prosjektene. Dette har gitt utfordringer og resultater både i inn og utland.
Last ned PDF presentasjon av: YME MOPUstor